Wachttijden zijn vervelend

Huisartsenpraktijk Westeraam vindt het vervelend als u lang moet wachten in de wachtkamer.

Wat doen wij om wachttijden te voorkomen?

  • De assistente vraagt waarvoor u komt, zodat zij u een geschikte duur van de afspraak kan plannen.
  • De huisarts zal, indien er meer tijd nodig is voor uw klacht, u vragen een vervolgafspraak te maken. Wachttijden zijn niet altijd te voorkomen!
  • Ernstige klachten zoals bijvoorbeeld een hartinfarct of beroerte gaan altijd voor. Dat betekent voor diegenen die een spreekuurafspraak hebben dat zij moeten wachten. De assistente zal in dat geval met u bekijken of dat een bezwaar voor u is en u zo nodig een andere afspraak geven. Bedenk dat u ook graag met spoed gezien zou worden als het u zou overkomen!
  • Indien een patiënt de assistente niet goed geïnformeerd heeft over de aard van zijn/haar klachten, kan zij niet goed de benodigde tijd inschatten. Dit leidt tot wachttijd voor alle patiënten die na die betreffende patiënt zijn ingepland.

Wat kunt u zelf doen om wachttijden te voorkomen?

  • Kom op tijd op uw afspraak!
  • Geef duidelijk aan de assistente aan voor hoeveel klachten u komt en wat de aard van de klachten is, zodat zij de benodigde tijd kan inschatten. Voor het verantwoord doen van het spreekuur heeft de huisarts per patiënt en per klacht minimaal 10 minuten nodig. Meer dan een dubbele afspraak (20 minuten) op één dag is niet mogelijk, omdat er dan te weinig tijd beschikbaar is voor andere patiënten.
  •  Geef gehoor aan het verzoek van de huisarts om een nieuwe afspraak te maken als de afgesproken tijdsduur van uw afspraak verstreken is of als er meer tijd nodig is om uw klacht goed te onderzoeken.
  • Beperk u tot de klacht waarvoor u de afspraak heeft gemaakt. Zeg geen dingen in het consult als: ‘Nu ik toch hier ben, heb ik nóg een vraag’. Iedere extra vraag kost de huisarts 10 minuten en leidt dus tot wachttijden.
  • Stel geen vragen over kinderen of andere familieleden als u voor uzelf komt, maar maak daarvoor een aparte afspraak.